Cape kidnappers

4 februari 2013 - Napier, Nieuw-Zeeland

Op 4 febr. Hebben we een adembenemende tocht gemaakt naar Cape Kidnappers, zo genoemd omdat bemanningsleden van captain Cook door de Maori's, de oorspronkelijke bewoners, werden gekidnapt toen hij voet aan wal zette.

we reden met tractoren met aanhangers een 8 km lange route langs prachtige oude rotspartijen. Het eerste deel was 300.000 jaar oud. Heel zacht materiaal. Aan de aardlagen was goed te zien dat er steeds beweging in de aarde is (schuiven van aardplaten). Vanwege het zachte materiaal kalft het af onder invloed van weer en wind, een grote zorg voor de plaatselijke bevolking.

verderop veel oudere (ruim een miljoen jaar oud). Aan het eind van de tocht kwamen we aan bij Cape Kidnappers. Er wachte ons nog en pittige klim om boven op de Cape te komen. Maar het loonde zeer de moeite. Bovenop broedt jaarlijks een enorme kolonie Jan van Genten (gannets). Geweldige vliegkunstenaars (spelen met de wind). Landen gaat ze moeilijker af, ze zakken vaak door hun landingsgestel. De vogels worden 25 tot 35 jaar oud. De paartjes blijven elkaar hun hele leven trouw. Ze begroeten elkaar hartstochtelijk wanneer ze elkaar weer zien. Elk broedseizoen broedden ze een ei uit. Het zijn zeer toegewijde ouders. De vogels trekken zich overigens niets aan van bezoekers. Je kunt ze tot op een paar meter benaderen. Adembenemend om dit allemaal te kunnen zien.