Cape kidnappers

4 februari 2013 - Napier, Nieuw-Zeeland

Op 4 febr. Hebben we een adembenemende tocht gemaakt naar Cape Kidnappers, zo genoemd omdat bemanningsleden van captain Cook door de Maori's, de oorspronkelijke bewoners, werden gekidnapt toen hij voet aan wal zette.

we reden met tractoren met aanhangers een 8 km lange route langs prachtige oude rotspartijen. Het eerste deel was 300.000 jaar oud. Heel zacht materiaal. Aan de aardlagen was goed te zien dat er steeds beweging in de aarde is (schuiven van aardplaten). Vanwege het zachte materiaal kalft het af onder invloed van weer en wind, een grote zorg voor de plaatselijke bevolking.

verderop veel oudere (ruim een miljoen jaar oud). Aan het eind van de tocht kwamen we aan bij Cape Kidnappers. Er wachte ons nog en pittige klim om boven op de Cape te komen. Maar het loonde zeer de moeite. Bovenop broedt jaarlijks een enorme kolonie Jan van Genten (gannets). Geweldige vliegkunstenaars (spelen met de wind). Landen gaat ze moeilijker af, ze zakken vaak door hun landingsgestel. De vogels worden 25 tot 35 jaar oud. De paartjes blijven elkaar hun hele leven trouw. Ze begroeten elkaar hartstochtelijk wanneer ze elkaar weer zien. Elk broedseizoen broedden ze een ei uit. Het zijn zeer toegewijde ouders. De vogels trekken zich overigens niets aan van bezoekers. Je kunt ze tot op een paar meter benaderen. Adembenemend om dit allemaal te kunnen zien.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan Melief:
    5 februari 2013
    Wat een weelde! En wat een schoonheid. Wij komen ook.

Veel liefs, Jan
  2. Thijs Melief:
    Wat een mooi verhaal. Inderdaad zijn Jan van Genten een prachtig
    voorbeeld van hoe het leven gaat. Dat wij - homo sapiens- zijn gaan lopen ipv vliegen is ook wonderbaarlijk. Maar daar heeft Darwin al over geschreven. Als ik jullie was dan nog even doorreizen
    naar Antarctica. Daar komen ook veel wonderbaarlijke species voor.
    Veel groeten, Thijs sr. sr.
  3. Faffie:
    5 februari 2013
    waarschijnlijk zijn jullie familie van de Jan van Gent!!!
  4. Willem Melief:
    8 februari 2013
    Grappige parmantige beesten. Wij hadden van de week ook gehaktballen, met andijvie weliswaar. Absoluut top eten; zeker ook met worteltjes.
    MMM!!!!!!!!!!