van Akaroha naar Christchurch

24 februari 2013 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Op 24 februari gereisd van Akaroha naar Christchurch. een korte afstand van zo'n 75 km. Onze laatste etappe in Nieuw Zeeland

Bij aankomst in Christchurch de camper in het centrum geparkeerd om de stad te kunnen bekijken. We zijn erg geschrokken van wat we daar te zien kregen. In de nacht van 3 op 4 sept 2010 is Christchurch getroffen door een aardbeving (7.1 op de schaal van richter). Opnieuw een aarbeving op 22 februari 2011 (6.3 op de schaal van richter). Deze tweede beving was minder zwaar, maar richte meer schade aan omdat het episch centrum dichter onder de oppervlakte lag. Het centrum van Christchurch ligt er zwaar gehavend bij. Een groot deel is afgezet, lege straten met knipperende stoplichten. De kathedraal is gedeeltelijk ingestort en wordt gesloopt omdat herstel onmogelijk is. Het lijkt een spookstad. Veel winkels en banken die in het centrum waren gehuisvest zijn ondergebracht in containers, dat geldt ook voor veel horeca gelegenheden. Men schijnt geen middelen te hebben om de schade te herstellen. Je voelt je eigenlijk bezwaard hier als (ramp) toerist te zijn. We zijn dan ook maar weer snel vertrokken.

We hebben de laatste nacht gestaan op een kampeerplaats vlakbij het vliegveld van Christchurch. De middag en avond werden besteed aan koffers pakken en de camper opruimen.

Op 25 februari 's morgens vroeg hebben we de camper ingeleverd en werden door het verhuurbedrijf naar het vliegveld gebracht.

1. Thijs Melief:
    4 maart 2013
    Ja,ja, geen leuke dingen. Je weet dat zus Fien in Vietnam is geweest. Daar zijn ook onbeschrijfelijke zaken gebeurt. Ik kom hierop omdat ik eergisteren een documentaire zag met 2 engelse dames in een FOOR WHEEL DRIVE de Ho Tsi Min - roete hebben afgelegd. Was geen feest. Feest was het natuurlijk ook niet Enschede. Ik bedoel maar. FC. Knudde. Hoe was de eerste werkdag? Veel groeten, SR. SR.
  2. Jacques en Mieke:
    4 maart 2013
    Hee globetrotters, wat afschuwelijk, Jacques en ik hebben nog een koor horen zingen in die kerk. Zijn jullie inmiddels weer wat gewend, thuis? Komt er nog een update van Singapore? Wij gaan over enkele uren naar het vliegveld voor de thuisreis. We bellen jullie gauw!